Verslag Sint Maartensviering

Jozina stuurde ons namens ‘werkgroep Sint Maartenviering Jozef/Marcuskerk’ onderstaand – regenachtig maar vooral enthousiast – verslag van de viering.

Sint Maartenviering 4 november 2023

De weersvoorspelling voor onze Sint Maartenviering was niet bepaald best. Helaas bleek dat ook wel uit te komen. Op zaterdag regende het praktisch de hele dag. En via via bereikte ons berichten dat op Facebook de vraag rondging of het feest toch wel door zou gaan…

‘s Middags stonden daarom onze bikkels van kosters Ton en Martin in de stromende regen de lampjes op het kerkplein tussen de bomen op te hangen. Daarna pasten zij alles rondom het altaar aan om in de avond daar alles goed uit te kunnen voeren. De lampionnenstokjes werden gevuld met batterijen, lampions in elkaar gezet door o.a. Joke en Frans. Zo werd de kerk feestelijk daardoor versierd en verlicht. Jan zou de hele viering streamen dus die zat al ijverig aan de knoppen. Kosters Ton en Karin leidden alles waar nodig was in goede banen. Met natuurlijk op de achtergrond good old Evelien als vraagbaak en regelaar.

Vanwege het slechte weer hadden wij onze verwachtingen wat betreft het aantal Sint Maartenvierders bijgesteld. Maar dat bleek niet nodig.
Ouders, grootouders en natuurlijk de kinderen stroomden binnen om 18.00 uur. Er kwamen kinderen met originele lampions, al dan niet zelfgemaakt, gekleed in regenpakken en gewapend met paraplu.
We mochten een grote groep Oekraïense kinderen met begeleiding verwelkomen vanuit de Storkstraat. Maar ook Koerdische kinderen met hun moeders. Het was een bonte afspiegeling van onze huidige samenleving.
De muzikale begeleiding was in handen van Helmi (dirigente), Marja (piano) en Dorieke ( dwarsfluit). En we hadden een heus kinderkoortje van een school. Zeven giebelende meiden die er reuze zin in hadden. Heel knap, want ze hadden slechts 1 maal geoefend op de liedjes, op school en op de avond zelf voor de viering. Maar zij zorgden er wél voor dat daardoor het meezingen in de kerk goed ondersteund werd.
Dominee Erica Hoebe maakte haar entree in deze Sint Maartenviering als voorganger. Met assistentie van Hank (St. Jozef) en Jeannette ( Marcuskerk). Dominee Erica leidde ons door de liturgie en de geschiedenis van Sint Maarten en vertelde het verhaal rondom de latere heilige Sint Martinus van Tours. Hierbij werd natuurlijk door kinderen met verve het verhaal uitgebeeld.

Sint Maarten deelde bij de stadspoort, zijn mantel met een arme bedelaar die het vreselijk koud had. Wij deelden ook en wel in de vorm van gaven voor de plaatselijke voedselbank. Enige dagen later sprak ik onze Wim Tijmensen die namens de voedselbank de gaven in ontvangst had genomen. Boven verwachting waren er tien grote volle dozen gevuld. Waarvoor hartelijk dank.

Na het laatste lied stonden de verkeersregelaars en de Valleibloasers al klaar om ons muzikaal te begeleiden bij de lampionoptocht. Maar het aller belangrijkste: was Sint Maarten er wel op het paard? Gelukkig, ondanks het slechte weer (het regende pijpenstellen en bellen op de straat) stond Sint Maarten met paard Zazou en 2 begeleiders Anton en Nina op het kerkplein.

De EHBO was ook paraat in de personen van Siti en Wim voor evt. medische hulp onderweg, maar gelukkig is dat niet nodig geweest.
Rosalie en ondergetekende liepen voor de menigte uit achter Zazou en Sint Maarten. Vanwege de opgebroken Hamersveldseweg, werd de tocht gelopen door o.a. de Lisidunalaan, Ansfriduslaan, Wiggeruslaan, Hohorstlaan en daarna via de Burg. de Beaufortweg naar de Marcuskerk van dominee Erica. Ondertussen ging het steeds harder regenen maar als je achterom keek zag je een zee van lichtjes en parapluutjes. Bij de Marcuskerk was er chocolademelk en iets lekkers. Zodat iedereen weliswaar nat maar toch voldaan naar huis kon keren.
Het was weer een heerlijke feestelijke viering van samen zingen, delen en lichtjes in het donker. Wij hebben er ook ditmaal van genoten om dit met en voor jullie te kunnen doen.

Tot volgend jaar bij het Sint Maartenfeest in 2024!

Jozien (namens werkgroep Sint Maartenviering Jozef/Marcuskerk)